Saturday, March 31, 2012

Ghostship + Gavan

Disangkaan penantian akan berlaku dalam tempoh yagg lama tetapi segalanya berubah dan kini aku pun sudah berjaya menonton 2 movie Gokaiger sekaligus iaitu : The Flying Ghost Ship & Gokaiger vs. Gavan. Baiklah aku akan merge-kan sekali dua movie ini dalam 1 entri kerana banyak sangat posting mengenai gokaiger sahaja.

PERTAMA:-



Apa yang agak terkejut sekali mengenai movie ini, dimana durasi movienya yang hanya 31 minit 00 saat. Jika diikutkan durasi movie biasa selalunya akan berdurasi lebih kurang 1 jam lebih dan kemudiannya aku terus labelkan movie ini sebagai movie pendek yang yang memang pendek. Baiklah berbalik mengenai jalan cerita movie ini, dimana movie berkisar sebelum kematian komander muda Warz Gill; agak rindu telatah komander sengal ini.

Jalan cerita berkisar seperti di tajuk movie ini iaitu "Ghostship" dimana pada mulanya Kapal Hantu Lanun dijumpai oleh Gai iaitu Gokai Silver. Kemudian Captain Marvelous dan rakan - rakan lanun lain menyedari akan tentang kewujudan kapal hantu tersebut dan seterusnya mengkaji akan latar belakang kapal tersebut. Dalam pada kajian tersebut mereka mengetahui akan satu harta yang terdapat didalam kapal tersebut iaitu diberi nama "The God Eye" dan tanpa membuang masa para lanun gokaiger berazam untuk mendapatkan harta tersebut kerana dikhabarkan harta tersebut boleh menunaikan hajat mereka iaitu mempercepatkan penemuan kuasa yang mereka cari selama ini.

Secara keseluruhan jalan cerita movie ini boleh sahaja diselitkan didalam siri television gokaiger dan dalam pada itu khas untuk movie ini, dapat dilihat semula puak-kuli jahat yang berabad lalu bergabung menetang gokaiger. Malah dapat dilihat juga pertarungan Lanun Vs. Lanun.



Baiklah itu sahaja mengenai movie pertama, kita bergerak ke movie seterusnya

KEDUA:-


Siapa ingat lagi akan wira polis angkasa Gaban?? sudah tentu ramai yang ingat, tetapi tahukah anda? selama ini kita telah disesatkan dengan nama Gaban. Dimana nama sebenarnya ialah Gavan. Baiklah usah risau akan hal itu, ini kerana ianya sering berlaku apabila animasi/siri jepun masuk di siaran kaca tv malaysia, hmm apa sahaja yang tak berubah namanya.

Baiklah berhenti mencarut panjang tentang hal tidak sepatutnya, aku ingin mencerita mengenai movie gokaiger yang ketiga dipasarkan ini. Pada permulaan cerita ini Puak Gokaiger telah diserang tanpa diketahui sebab oleh wira polis angkasa; Gavan. Setelah Gokai Galleon (kapal gokaiger) tumbang dimusnahkan Gavan lalu Gavan serta merta ingin menahan puak lanun Gokaiger atas sebab kesalahan lanun angkasa.



Agak hairan jugak 30 tahun berlalu, Gavan masih tidak pecen lagi #keskeskes. Ok kita teruskan; akibat perangai lanun yang tidak akan menyerah kalah lalu berlakulah bertempuran antara polis Angkasa; Gavan dengan Lanun Angkasa; Gokaiger. Akan tetapi, malangnya puak lanun tewas dan telah dipenjarakan sebelum dihukum bunuh. Mujur watak Gai yang tidak ada pada waktu itu kemudiannya menyelematkan mereka. Sebelum itu Gavan sendiri mengetahui dirinya sudah ditipu oleh jeneral yang mengarahkan untuk menangkap puak lanun gokaiger adalah merupakan puak jahat.

Sebelum pada itu ketua lanun angkasa gokaiger: Captain Marvelous teringat akan kisah lama beliau sewaktu zaman kanak- kanak dimana beliau telah diselamatkan oleh salah seorang polis angkasa dan secara gerak hati menganggap Gavan adalah polis angkasa itu.



Baiklah itu sahaja nampaknya aku mengspoiler-kan diri kalian pembaca sekalian. 

Tarikan movie ini juga boleh dikatakan tentang kehadiran pelakon senior super sentai dan francais superhero toei yang lain iaitu pelakon Kenji Oba yang melakon 3 watak berlainan iaitu Retsu Ichijouji (Gavan), Shiro Akebono (Battle Kenya), Daigoro Oume (Denzi Blue). Dimana kesemua watak tersebut adalah watak yang dibawanya sebelum ini. Tidak dilupakan juga akan kemunculan semula antagonis Go-ongers yang dipenjarakan di Maaku Space. Dan bagi memperkenalkan super sentai yang seterusnya, Tokumei Sentai Go-Busters membuat first debut didalam movie ini iaitu ketika babak untuk mematahkan hasrat Basco yang ingin cuba merampas Ranger Keys sewaktu gokaiger pergi meyelamatkan Gavan.



Ternyata "pakaian" Go-buster seperti pakaian hendak masuk pejabat. Hmm sebelum aku terlupa boleh dikatakan akhirnya hasrat peminat gokaiger untuk melihat kesemua wira lanun gokaiger untuk bertukar kepada satu warna ini boleh dikatakan ditunaikan kerana sepanjang 34 siri super sentai, warna ini hanya dipegang oleh super sentai perempuan sahaja, jadi mari lihat.

GOKAI CHANGE!!!!

[-/+] Lihat Disini

Itu sahajalah mengenai movie gokaiger yang ke-2 dan ke-3, kini hanya menantikan kemunculan movie crossover Gokaiger vs Kamen Rider: Super Hero Taisen yang akan ditayangkan dijepun tidak lama lagi dan buat masa ini tamat sudahlah kisah gokaiger dan aku mungkin kena beralih ke Go-buster.

- Sekian

No comments: