Monday, March 18, 2013

Gobusend

"Gobusters - End"

Sekali lagi mengenai tokusatsu, dimana kali ini mengenai siri Super Sentai Gobusters baru sahaja tamat sirinya. Siri ini tamat dengan jumlah episode sebanyak 50 episode.



Kini tibalah giliran aku menamatkan "carutan" mengenai siri ini pula tetapi bagi yang ingin membaca review pengenalan boleh baca disini
Pengenalan Gobusters - http://06lives.blogspot.com/2012/04/go-busters.html
Movie 01 - http://06lives.blogspot.com/2013/03/go-bourze.html
Pada kali ini, kisah penceritaan dinampakan adalah menggunakan semula konsep penceritaan super sentai yang terdahulu dimana lebih difokuskan kepada kisah watak - watak utama siri ini seperti side story/ back story. Secara langsung terkurangnya siri ini digunakan untuk product placement (mainan). Sebagai contoh lihat sahaja Gokaiger dengan Gokai Keys-nya.

Jika dilihat pada permulaan siri ini, ia lebih menceritakan rutin biasa skuad gobusters menjalankan misi mereka dan dalam pada itu disertakan dengan plot permasalahan mereka sendiri serta individu - individu lain. Kalau ingin diperkatakan, Penekaan utama siri ini tidaklah begitu kuat dimana para gobusters berharap mereka dapat berjumpa semula dengan ibubapa mereka yang dihantar ke hyperspace. Seterusnya mengenai misi utama mereka juga yang tampak biasa juga iaitu menumpaskan Enter dalam membawa Messiah pulang melalui curian tenaga Enetron *rujuk pengenalan.

Bagi mengekalkan momentum siri ini, ianya menggunakan beberapa element "kejutan" dalam penceritaan, iaitu

[Spoiler Alert]
  1. Kemunculan Beet Buster / Stag Buster 
  2. Dipegang oleh 2 watak misteri iaitu Masato Jin (Beet Buster) dan Beet J. Stag (Stag Buster) yang dimaklum datang dari hyperspace. Seperkara lagi Beet J merupakan buddyroid yang pertama mempunyai kebolehan untuk bertukar menjadi skuad gobuster ranger dan ini berbeza dengan 3 buddyroid lain yang kekal menjadi pendorang/pembantu dan stering. Selain itu kemunculan Mecha BC-04, SJ-05 turut disertakan.

  3. Villan kedua; Escape
  4. Kemunculan Escape amatlah dinantikan kerana sebelum kemunculan villan perempuan ini, setiap episode siri gobusters hanya membariskan Enter sebagai main villan yang menjalankan misi jahatnya secara seorang diri. Siri ini mungkin lebih menarik sekiranya Enter ditemani oleh sekumpulan villan yang datang membantunya dalam membawa pulang ketua Messiah.(Name contoh yang mungkin wujud; Spacebar, Hashtag, F1~F12, Shift dan segala nama yang ada pada butang papan kekunci komputer.

  5. Penampilan Khas; Gavan
  6. Kemunculan Gavan dalam 2 episode gobusters adalah sesuatu yang tidak dijangka dan tidak diramal kerena pencerita gobusters sendiri tiada kaitan dengan ruang angkasa. Penampilan Gavan mungkin sekadar untuk mempromosi filem terbaru Gavan, memandangkan siri television Gavan sudah berdekad ditamatkan.

  7. Powered Custom
    Seperti aku nyatakan diatas, akhirnya kegunaan Buddyroid dipelbagaikan dimana mereka bertiga iaitu; Cheeda Nick ,Gorisaki Banana, Usada Lettuce mempunyai kebolehan untuk bertukar menjadi data dan seterusnya membolehkan skuad gobuster memiliki rupa bentuk baru (Powered Custom) yang ditingkatkan kuasa pertahanan dan serangan. Dimana pertukaran boleh dilakukan dengan meletakkan GB Custom Visor pada Morpin Brace.


  8. Pink Buster
    Penampilan buster berwarna merah jambu ini tidak termasuk dalam senarai RASMI squad gobusters tetapi hanyalah sebagai watak sampingan dalam satu episode sahaja. Malang sungguh tiada warna jambu didalam siri ini.

  9. Buster Machine; LT-06
    Ini merupakan Mecha terakhir yang muncul dalam siri ini dimana kemunculan mecha ini adalah selepas kemunculan FS-0O iaitu pada summer movie Gobuster; Tokyo Enetower. Pada pengenalan kemunculanya, kegunaan mecha ini adalah untuk Go-Buster Ace dan disamping itu juga diselitkan penceritaan silam pembikinan LT-06 dan kesan serta akibatnya.

[Spoiler End]

Itu sahaja elemet "kejutan" yang boleh disenaraikan dan kejutan lain dalam penceritaan adalah berkaitan dengan jalan cerita itu sendiri.

Komen pendek lain;-

  1. Walaupun dari segi penceritaan tampak biasa namun aksi pertempuran mereka harus diberi pujian kerana segalanya tampak lebih segak, kemas dan yang paling penting amat dipercayai. Ini berbeza jika dibandingkan dengan siri - siri lain.
  2. Seperkara lagi, segala pemikiran logik telah diterapkan dalam siri ini iaitu ketika dalam teknik gabungan mecha, "teknik pelindung dari dikacau oleh pihak lawan (megaZord)" telah diwujudkan dan contoh lain seperti sistem penghantaran senjata kepada wira gobusters. Sebelum ini yang kita dapat lihat dalam siri sentai, sebarang kapak, panah,lembing adalah muncul secara tiba - tiba.
  3. Sekali lagi ditegaskan; alangkah baik sekiranya pihak penulis mewujudkan jumlah villan yang ramai iaitu bukan sekadar Enter dan Espace sahaja.
  4. Pertama kalinya siri super sentai disediakan 2 lagu OP yang berbeza iaitu pada permulaan siri dan petengahan siri.
  5. Jumlah kakitangan pejabat Energy Management Center boleh dikatakan amat sedikit (3 orang) dalam mengendalikan serangan/kawalan mecha/ pengesan villan.
Jadi itu sahaja mengenai Gobusters dalam sepanjang 1 tahun aku menonton dan boleh dikatakan tidaklah kurang bagus seperti diperkatakan oleh kebanyakan orang. Disebabkan kurangnya mainan diperkenalkan dalam siri ini tidak bermaksud siri ini tidak bagus.

Jumpa lagi diruangan tokusatsu dengan siri super sentai yang baru;  Zyuden Sentai Kyoryuger

- Sekian 

No comments: