Saturday, March 9, 2013

Go-Bourze!

"Gobusters - Fourze"

Mengenai Tokusatsu lagi nampaknya, tetapi kali ini adalah movie Gobuster dan Fourze yang dijadualkan ditayangan pada musim panas lalu. Untuk pengetahuan, kedua - dua movie dari setiap francais ini; Super Sentai dan Kamen Rider telah digabungkan dan ditayangkan dalam satu filem. dan secara malasnya juga aku mengabungkan kedua- dua movie ini didalm satu entri

1. Tokumei Sentai Go-Busters the Movie: Protect the Tokyo Enetower!

Penceritaan movie ini adalah sebelum kemunculan Escape (orang suruhan Messiah yang kedua) dan selepas kemunculan Beet Buster dan Stag Buster.


Filem pendek yang berdurasi 35 minit ini (director cut) mengekalkan barisan pelakon dan konsep penceritaan yang sama seperti siri televisionnya. Dimana penceritaan tertumpu kepada Skuad Gobuters dalam menjalankan misi menyelamat yang berpunca daripada tindakaan puak jahat iaitu Enter. Seperti yang dapat dilihat pada tajuk filemnya iaitu "Tokyo Enetower", misi mereka adalah menghalang Enter dalam menggunakan Tokyo Enetower sebagai alat pemancar sumber tenaga Enetron dan kemudianya dihantar ke Hyperspace bersama kawasan sekitar yang membabitkan orang awam iaitu melalui suatu item yang berada dimenara berkenaan.

Bagi memberi daya penarik, movie ini memperkenalkan sebuah Buddyroid yang tidak bertuan iaitu Ene-tan dan sebuah Buster Machine yang baru.

Ene-tan yang di inspirasi dari haiwan katak

Secara keseluruhan movie ini tampak biasa sahaja dan kurang menyerlah. Ini mungkin durasi movie ini yang sangat pendek dan plot cerita yang agak suram.

- Tamat bahagian Gobusters the movie~

2. Kamen Rider Fourze the Movie: Space, Here We Come!



Kini bergerak ke movie kedua iaitu movie dari francais Kamen Rider iaitu Kamen Rider Fouze. Penceritaan movie ini boleh dikatakan adalah selepas kesemua rahsia dalam siri berkenaan telah diketahui oleh setiap ahli Kamen Rider Club iaitu seperti identiti Ryusei sebenar,  rahsia Rabbit Hatch dan kemunculan kesemua 12 Zodiart (Horoskop). Tetapi hanya satu perkara yang disimpan untuk dikaitkan dengan siri television Kamen Rider Fouze iaitu identiti sebenar Sagittarius.

Pada permulaan movie ini ditunjukan ketika pengetua sekolah AGHS berurusan dengan orang Foundation X dan dengan secara tiba - tiba, mereka telah diserang oleh seorang wanita misteri yang bernama Inga Blink. Dimana beliau cuba untuk mencuri kesemua Horoscopes Switches yang sedang mereka berurusan. Disamping kemunculan wanita misteri berkenaan, didapati terdapat sebuah robot; Black Knight membantu beliau dalam menjaya misi mencuri berkenaan.


Seterusnya penceritaan bergerak ke sekolah AGHS dimana ahli Kelab Kamen Rider didatangi oleh seorang wanita yang pelik dari OSTO (Outer Space Technology Organization) iaitu Shizuka Shirayama yang memerlukan bantuan dari mereka. OSTO Legacy menjelaskan bahawa Inga Blink merupakan salah seorang dari Alicia Federation yang mencipta Space Ironman seperti Black Knight dan untuk menewaskan Black Knight, ahli Kamen Rider perlu ke angkasa untuk melumpuhkan Satellite Weapon XVII yang merupakan senjata terkuat mereka bagi mengelak mereka menawan bumi.

Dalam pada menyiapkan diri mereka pergi ke angkasa, mereka diserang lagi oleh Inga dan Black Knight yang bertujuan untuk mengagalkan rancangan memusnahkan Satellite Weapon XVII. Dimana dalam pertarungan berkenaan, Inga menggunakan kesemua switches yang dirampas sebelum itu untuk menewaskan Fourze dan Meteor.



Movie ini juga merupakan penampilan pertama untuk Kamen Rider Wizard, dimana Wizard datang membantu ketika pertempuran sengit antara Zodiart dan Fourze serta Meteor berlaku dan dalam masa bagi membolehkan Gentarou dan Ryusei menaiki Exodus untuk ke ruang angkasa untuk menjalankan misi mereka.

Penceritaan seterusnya sehingga penamat adalah membabitkan misi kelab kamen rider berserta orang OSTO diruang angkasa melawan serangan dari mesin/ komputer Satellite Weapon XVII. Kemudianya ianya membabitkan pendedahan penceritaan yang agak besar iaitu terdapatnya twist plot dan kewujudan watak baru.

Baiklah kini adalah point lain - lain, secara senarai ringkas mengenai movie ini

  • Berdurasi lebih 1 jam, berbeza dengan movie Gobusters.
  • Penceritaan dan plot movie ini adalah lebih menarik berbanding dengan movie pertama Kamen Rider Fourze.
  • Babak pertempuran didalam movie ini adalah lebih baik dimana tumpuan yang diberi pada babak pertarungan yang membabitkan Fourze serta Meteor secara "tanpa henti" adalah begitu mengagumkan. Malah yang lebih menarik, kesemua ahli Kamen Rider Club  terlibat dalam pertarungan mereka di XVII. Ini berbeza seperti didalam siri television mereka  dimana mereka semua lebih menjadi kayu atau tukang sorak sahaja.
  • Secara kreatifnya para penulis membabitkan kesemua watak -watak tambahan yang pernah muncul dalam siri television Kamen Rider Fourze untuk terlibat dalam final-epic-sobbing-scene. Iaitu untuk "melahirkan" switch baru dan seterusnya memperkenalkan state baru; Meteour Fusion State


Sebelum terlupa, Secara janggalnya apabila menoton movie ini dimana melihat akan usaha Gentraou yang ingin bersahabat dengan mesin. Seperti yang disediamaklum sebelum ini, perwatakkan Gentarou memang suka berkawan tetapi tidak menjangka tahapnya sebegini rupa.

Baiklah itu sahaja review aku untuk kedua - dua movie ini, mungkin tampak ringkas kerana aku sekadar menulis pengenalan dan menghurai serba sedikit jalan ceritanya. Untuk pengetahuan, movie ini adalah movie suku penamat bagi kemunculan gobusters kerana movie seterusnya adalah pertempuran mereka dengan Gokaiger. Dan bagi fouze pula, movie ini mungkin suku terakhir juga bagi kemunculan mereka, sebelum watak fourze/meteor yang akan dijadualkan akan muncul dalam Kamen Rider × Kamen Rider Wizard & Fourze: Movie War Ultimatum.

Ada lagi, kedua - kedua francais iaitu super sentai dan kamen rider akan bergabung sekali lagi dalam movie Super Hero Taisen Z, tetapi kali ini ditemani Polis Angkasa, Gavan, jadi nantikan.

- Sekian

No comments: