Saturday, July 21, 2012

Riders

Jika entri pada sebelum ini banyak menumpukan mengenai jdrama sahaja tetapi pada kali ini, entri berbalik kepada adiwira jepun iaitu Kamen Rider Fourze pula, dimana aku baru berkesempatan menonton movie terbaru mereka yang berjudul; Kamen Rider x Kamen Rider Fourze & OOO: Movie War Mega Max.


Dimana seperti movie - movie Kamen Rider yang lalu, movie ini juga menampilkan beberapa Kamen Rider yang terdahulu untuk menarik minat kipas-susah-mati dan para penonton. Seperti yang dapat kalian lihat pada judul movie ini, Kamen Rider yang dibariskan ialah; Kamen Rider; Fourze, OOO, W dan kemunculan istimewa; Legendary Seven Rider iaitu tujuh Kamen Rider yang paling terawal  (Kamen Rider 1, 2, V3, Riderman, X, Amazon, dan Stronger). Malah khas untuk movie ini diperkenalkan 3 Kamen Rider baru. Dan untuk mengetahui siapakah dan apakah peranan mereka, terusan membaca.

Bagi kisah plot untuk movie Kamen Rider Fouze pertama ini; ianya dipecahkan kepada beberapa kisah penceritaan yang bebeza iaitu setiap jalan cerita diwakilkan kepada setiap Kamen Rider. Dimana untuk permulaan jalan cerita, ianya diperceritakan setiap kisah tersebut secara berperingkat tetapi dalam masa yang sama, ia masih memegang kepada jalan cerita pokok dan dibawa sehingga ke penamat cerita. Baiklah mari lihat pecahan permulaan jalan cerita :-

Dimana pada permulaan cerita dipecahkan kepada 3½ kisah
  • Permulaan, Legendary Seven Rider bertarung dengan orang - orang Foundation X dan dalam pada masa yang sama munculnya Kamen Rider dari masa hadapan; Kamen Rider Poseidon
  • Seterusnya Kamen Rider OOO bertarung pula dengan Kamen Rider Poseidon dan serba sedikit mengetahui akan Kamen Rider masa hadapan tersebut.



  • Lalu muncul pula Kamen Rider Aqua dalam membantu Kamen Rider OOO menumpaskan Kamen Rider Poseidon.
  • Kemudian Kamen Rider W cuba memberhentikan para penyelidik Foundation X dan selepas itu, W mendapati hasil kajian Foundation X telah "melarikan" diri. Dalam pada itu juga, ia memaparkan akan musibah yang menimpa pada Legendary Seven Rider.
  • Selepas itu, ia memaparkan slot Kamen Rider Fourze pula, dimana latarbelakang memaparkan Gentarou dan rakan - rakan sedang menjalankan aktiviti festival sekolah mereka dan secara tetiba - tiba muncul seorang gadis dari langit. Dalam pada itu ia menunjukkan watak Gentarou telah tertambat hati dengan gadis tersebut. 



  • Selang beberapa ketika Gentarou dan rakan - rakan telah diserang dan kemudian munculah Kamen Rider Wanita yang khusus unutk movie ini sahaja dan tidak muncul didalam siri fourze; Kamen Rider Nadeshiko. Dimana kamen rider tersebut meniru hampir segala yang dilakukan oleh Kamen Rider Fourze. Kisah Gentarou dan cinta pertamanya berlarutan sehingga penamat cerita.

Itulah kisah "permulaan" cerita bagi movie ini dan seperti yang dapat anda lihat ianya plot permulaan amat panjang lebar sekali sehinggakan plot pertengahan dan penghujung movie ini telah disingkatkan. Akibat plot yang sedemikian aku merasakan tidak perlu menulis ringkasaan penamat untuk movie ini. 

Dan semasa mengamati jalan cerita sehingga ke penghujung, didapati kelibat Kamen Rider W seperti hilang secara mengejut iaitu bila tiba disuku akhir cerita, ini bermungkinan untuk menumpukan hanya dua Kamen Rider utama sahaja di pertarungan akhir dan sejajar dengan tajuk movie ini yang tidak menyebut langsung tentang Kamen Rider W.

Secara keseluruhan, movie ini agak meleret penceritaanya terutama pada bahagian Kamen Rider OOO dan yang lainnya agak sekadar baik sahaja dan bagi aku tarikan utama movie ini sudah tentunya Kamen Rider Nadeshiko & Legendary Seven Rider

Sebelum terlupa, movie yang berikutnya ialah summer movie special, iaitu dibintangi  oleh watak Kamen Rider Fourze sahaja dan tidak didatangi watak Kamen Rider yang lain. Jadi nantikan DVD keluaran movie summer ini iaitu berkemungkinan dipasarkan selepas musim panas kelak atau mungkin musim sejuk nanti. Jadi itu sahaja dari aku.

- Sekian.

No comments: