Saturday, April 14, 2012

Go-Busters

Siri Gokaiger sudah melabuhkan tirainya dan kini terbit pula siri francais super sentai untuk tahun 2012 ini iaitu : Tokumei Sentai Go-Busters



Tersedia maklum, wira Gobuster membuat first debut mereka didalam movie Gokaiger vs. Gavan dan seterusnya siri episode pertama mereka bermula pada pertengahan bulan febuari. Jika sebelum ini, gokaiger berkisahkan para lanun mencari harta karun terhebat di alam semesta, maka Go-buster pula berkisarkan mengenai sekumpulan "pengintip" muda yang dikelola oleh Unit Operasi Khas Pusat Pengurusan Tenaga dalam melindungi tenaga Enetron daripada dicuri oleh puak Vagras.



Baiklah pada "permulaan" episode Gobusters ini telah menceritakan akan peristiwa yang berlaku 13 tahun lalu dimana berlakunya kemalangan ngeri yang diakibatkan oleh jangkitan virus komputer kedalam sistem utama Pusat Kajian Pengangkutan dan berkembang menjadi sebuah entiti yang dikenali sebagai Messiah yang berhasrat untuk menggunakan sistem satelit untuk melebarkan kuasanya kepada seluruh planet.

Akan tetapi, bagi menghapuskan jangkitan virus itu dari berkembang keserata dunia, ayah Hiromu yang merupakan seorang saintis dan merangkap ketua projek ketika itu terpaksa mengkorbankan dirinya dengan menghantar seluruh Pusat Kajian Pengangkutan ke subspace lalu telah membuatkan Messiah terperangkap diruang itu. Dan untuk menangani ancaman yang bakal kembali, tiga kanak-kanak telah dipasang dengan program Anti-Metavirus yang memberi mereka setiap satu kuasa Super Power yang unik. Dimana kanak-kanak ini dilatih untuk menjadi pengintip bagi Unit Operasi Khas Pusat Pengurusan Tenaga.



Kita sentuh mengenai jalan ceritanya yang semasa pula, dimana kisah bermula dengan ketidak munculan watak utama iaitu Red Buster (Hiromu Sakurada) didalam pasukan pengintip ini dimana ianya hanya ditugaskan kepada 2 pengintip lain iaitu Blue Buster (Ryuji Iwasaki) &Yellow Buster (Yoko Usami). Ketidak hadiran Hiromu didalam squad khas ini adalah kerana dihalang oleh kakaknya akibat insiden yang berlaku kepada bapanya 13 tahun lalu. Tetapi dengan tekad dan gigihnya, akhirnya Hiromu menyertai juga pasukkan khas ini walaupun tidak mempunyai latihan yang khusus untuk menjalankan sebarang misi.

Kehadiran Hiromu pada mulanya dalam pasukan khas ini tidak disukai oleh Yoko, yang menganggap Hiromu merupakan seorang ahli baru yang tidak mahir (newbie) didalam pasukan mereka akan tetapi selepas beberapa episode Hiromu telah membuktikan kebolehan beliau walaupun tidak mempunyai sebarang latihan.



Bergerak pula mengenai perihal antagonis, selepas 13 tahun berlalu, Messiah terpaksa menggunakan Enter untuk menjalankan serangan baru ke atas bandar bagi mengumpul tenaga Enetron yang mencukupi untuk membolehkannya memasuki semula ke dunia realiti lalu menawan seluruh planet. Jadi bermulalah kisah siri ini.

Baiklah itu sahaja pengenalan jalan cerita yang aku beri dan mari kita terus kepada pengenalan benda lain dalam siri ini pula :-
  • Setiap seorang ahli pasukan khas Go-busters ini mempunyai "sebijik"Buddy Roids yang masing - masing gemar bercakap dan ditugaskan untuk menjadi stering kepada mecha. Tetapi bagi Cheeda Nick iaitu Buddy Roids milik Red Buster mempunyai kebolehan bertukar kepada motosikal dan Buddy Roids Blue Buster; Gorisaki Banana & Buddy Roids Yellow Buster; Usada Lettuce tidak boleh bertukar kepada apa - apa buat setakat ini. Tidak pasti peranan Buddy Roids ini hanya untuk mencukupkan bilangan "pengintip" untuk siri super sentai ini atau akan ditambah dengan pengintip baru dipertengahan episode kelak.


  • Akhirnya setiap mecha mereka lebih dikomersialkan berbanding dengan siri Gokaiger dan setiap mecha tersebut boleh bertukar kepada 3 mode berbeza iaitu kenderaan, haiwan dan pentempuran.



  • Senjata api untuk Gobuster ini sangat pelik.
  • Akibat setiap mereka diinstall dengan anti-Metavirus jadi setiap mereka mempunyai weakpoint dan paling kelakar ialah Red Buster (Hiromu) yang tidak boleh panik atau ternampak ayam kerana itu juga membuatkannya panik, dan akibatnya akan menjadi kaku dalam masa 5 minit #LOL. Bagi Yellow Buster (Yoko), hanya memerlukan makanan manis untuk membolehkan dirinya bergerak jika tidak lumpuh tak bergerak. Manakala bagi Blue Buster (Ryuuji) pula, tidak boleh mengalami overheating dan jika itu berlaku Blue Buster akan mengaktifkan another-side of him. Ini ternyata sangat menarik dan kelakar sungguh.
  • Aksi pasukan Gobiuster tanpa helmet (helmetless) sangat kerap ditunjukkan berbanding siri - siri super sentai yang sebelumnya.



  • DAN yang paling penting adalah ayat yang digunakan untuk sesi pertukarkan ialah; "Its Morphin Time". Ternyata mudah untuk francais Power Rangers untuk mengadaptasi siri ini kelak.
  • Pelik juga kali ini dimana puak antagonisnya iaitu Enter hanya bergerak solo tanpa ada rakan yang membantu dalam membawa pulang Messiah semula dan kali ini juga dapat dilihat puak jahat iaitu Enter tidak memakai costume villan.
  • Yang ini aku suka, dimana sebarang senjata/ alat pertempuran tidak muncul secara automatik sebalik pihak induk akan menghantar sebarang peralatan pertempuran melalui ruang masa (pakai petik je).
Jika diteliti siri ini tidak apa yang hendak diikuti setiap minggu kerana untuk mengharapkan jalan cerita sahaja ianya tidak mencukupi bagi aku. Mari lihat balik tarikkan bagi Fourze dengan switch dan jalan ceritanya dan begitu juga dengan Gokaiger yang berkebolehan bertukar kepada super sentai yang sebelum membuatkan aku tertarik untuk siri berkenanan.

Dan setakat ini siri super sentai ini baru menjangkau episode ke 7 dan aku tidak pasti untuk aku meneruskan tontonan atau tidak tetapi jika aku menonton akan aku memuatnaik status di twitter dengan hashtag #Gobusters


-Sekian

No comments: