Sunday, November 25, 2012

Wizard

Pengetahuan; aku menunggu fansub movie crossover; SuperHero Taisen dikeluarkan terlebih dahulu sebelum aku boleh menonton siri Kamen Rider untuk tahun 2012 ini; Kamen Rider Wizard. Sebab utama ialah untuk mengelakkan bercampur-adukkan jalan cerita dengan siri Tokusatsu lain dan juga kelibat wizard tidak muncul sama sekali dalam movie tersebut.



Baiklah kita mulakan. Agak keterbalikkan konsep tema Kamen Rider kali ini dengan siri Kamen Rider yang sebelumnya dimana seperti yang sediamaklum siri Kamen Rider Fourze adalah berkonsepkan teknologi+angkasa. Manakala siri Kamen Rider kali ini pula adalah bertema sihir/magik dan itu termasuklah segala ciri/penceritaan dalam siri ini. Tunggak utama kali diwakili oleh seorang  remaja lelaki (bukan budak sekolah) yang bernama Haruto Sohma.



Pada episode pengenalan, diperkenalkan dengan watak Haruto iaitu seorang remaja lelaki yang mengemari kuih donut dan apa yang membezakan beliau dengan remaja lain adalah beliau mempunyai cincin yang membolehkan beliau bertukar kepada Kamen Rider Wizard. Bagi Wizard bertukar ke element/style seperti Flame/Earth/Water/Wind, adalah menggunakan cincin khas yang diberi nama Transformation Rings .

*Pemberitahuan; element/style utama/default Kamen Rider Wizard adalah api/fire/flame. Manakala bagi mengunakan skills yang pelbagai dalam menumpaskan puak lawan adalah menggunakan Magic Rings. Dimana setiap element tersebut mempunyai skills yang berbeza.

Mari bergerak kepada watak - watak yang muncul dalam siri ini, bagi episode permulaan, kebanyakkan mangsa yang menjadi sasaran adalah mereka yang bakal menjadi watak utama sampingan dalam siri Kamen Rider Wizard ini dan kemudiannya barulah bergerak kepada mangsa orang awam yang lain pula. Diperlihatkan siri ini masih mengekalkan konsep seperti siri Kamen Rider yang lepas iaitu menggunakan jumlah watak utama tambahan yang ramai untuk memeriahkan siri ini.


dari kiri; Shunpei, Rinko, Koyomi & Haruto

Setiap watak utama tambahan yang muncul mempunyai latarbelakang/perwatakkan yang berbeza iaitu seperti Koyomi merupakan pembantu Haruto dalam mengesan Phantom. Seterusnya watak Rinko Daimon pula dipotraitkan sebagai seorang anggota penyiasat polis wanita yang pada mulanya menjadi sasaran Phantom, lalu selepas diselamatkan Haruto beliau kekal bersama Haruto dan Koyomi untuk membantu dan mengetahui lebih lanjut mengenai perihal Phantom. Kemudian muncul pula salah seorang lagi "pembantu" Haruto iaitu Shunpei Nara dimana perwatakkannya agak keanak - anakkan dan beliau merupakan salah seorang peminat magik. Tidak dilupakan juga akan watak lelaki pertengahan usia iaitu Shigeru Wajima dimana beliau bertanggungjawab dalam membikin Magic Rings yang baru untuk Haruto/ Kamen Rider Wizard.

Secara "kreatifnya", pada episode pengenalan, konsep jalan cerita sudah memberitahu akan corak penceritaan kekal yang akan digunakan dalam sepanjang 50 episode siri ini iaitu; Misi mereka adalah menyelamat individu yang diserang atau sebelum diserang oleh raksasa Phantom iaitu bagi mengelakan Underworld mereka "diruntuhkan".

Dimana tujuan utama Phantom dalam menyerang mangsa/Gates adalah untuk membuatkan mangsa, dalam keadaan berputus asa/bersedih lalu membolehkan mereka melahirkan Phantom yang baru. Akibat daripada itu, bagi mengelak Phantom yang berada didalam Underworld mangsa dilahirkan, Haruto/Kamen Rider Wizard perlu perlu bertarung bagi mengelakkan Gates mengalami kesediahan dan jika perkara itu berlaku, Wizard perlu memasuki underworld-gates dan menumpuskan Phantom tersebut . Aku difahamkan setiap Phantom yang muncul dari siri ini kelak adalah berbentuk raksasa yang diilhamkan dari pelbagai mythologies.


Gates dalam proses penukaran ke Phantom

Operasi puak jahat ini diketuai oleh "Ketua" Phantom iaitu Medusa, dimana menggunakan badan seorang gadis yang diberi nama Misa. Tidak seperti villan Super Sentai Gobusters, beliau tidak berkeseorangan dimana Medusa ditemani oleh pembantunya Phoenix. Dimana Phoenix juga menggunakan badan seorang lelaki yang bernama Yugo. Matlamat utama puak jahat adalah untuk mengumpul bilangan Gates yang mencukupi supaya pemimpin mereka; Wiseman boleh melaksanakan semula satu upacara ritual yang dikenali sebagai "Sabbath".

Medusa dan Phoenix

Kisah penceritaan setakat ini tidak menjangkau begitu mendalam lagi, dimana hanya ada diceritakan kisah silam Haruto dan Horomi iaitu bagaimana mereka boleh bersama dan bagaimana Haruto dipilih untuk menjadi Wizard.

Baiklah seterusnya mari kita semak senarai komen edisi pendek ini :-
  1. Magic Spell agak jangkal dan pelik bagi aku, kerana ... ayat jampi ialah "Please"; Contoh "Connect, please"
  2. Baiklah jika diperhatikan pada kali ini, Belt Hensin Kamen Rider Wizard adalah berunsurkan "fa-p belt" dimana pendapat demikian diberi oleh kebanyakkan penonton tegar Kamen Rider.
  3. Terima kasih akan kewujudan watak Shunpei yang menyerikan siri ini dengan gelagatnya.
  4. Harapan watak Kamen Rider Witch (perempuan) diwujudkan, untuk digandingkan dengan wizard.
  5. Bagi mereka yang biasa bermain permainan video yang mempunyai kelas magik, sudah tentu mereka peka tentang menggunaan SP/Mana yang banyak dalam menggunkan satu - satu skill. Dan hal terbabit tidak terlepas daripada siri Kamen Rider ini. Jika diperhatikan sepanjang siri episode permulaan, watak Haruto banyak memakan donut berbanding makanan lain. Dimana itulah sumber SP/Mana beliau. 
Sebelum terlupa, tonton siri ini dikemas-naik dilaman sosial twitter dengan hashtag #KamenRiderWizard.

Seperti yang lepas -lepas; aku banyak menulis dari segi plot dan watak, element lain yang wujud dalam sebuah kisah penceritaan aku ketepikan. Jadi itu sahaja dari aku

- Sekian

No comments: