Sunday, November 11, 2012

Taisen

taisen = war/perang



Setalah sekian lama menunggu keluaran movie crossover ini, dimana aku menunggu movie "peperangan" antara kesemua Super Sentai & Kamen Rider ini dari ianya mula dijadualkan tayangan dipawagan seterusnya pengeluaran dvd, dan akhirnya kini sudah diagihkan sarikatanya oleh para fan-subs.

Untuk pengetahuan movie ini melibatkan kemunculan semula kesemua watak - watak dari siri Gokaiger, Go-busters, Kamen Rider Decade, OOO, dan Fourze yang mengalas sebagai watak tumpuan utama untuk movie ini dan tidak dilupakan kepada KESEMUA para Super Sentai dan Kamen Rider dari siri lalu yang muncul sebagai watak sampingan.

Baiklah bagi permulaan movie ini; ianya tidak teragak - agak terus menunjukkan dimana Gokai Red / Captain Marvelous bertempur dengan Legendary Seven Rider  iaitu tujuh Kamen Rider yang paling terawal  (Kamen Rider 1, 2, V3, Riderman, X, Amazon, dan Stronger) dan kemudiannya diikuti dengan kemunculan Kamen Rider Decade.



Bagi menyelitkan keluaran terbaru francais masing - masing didalam movie crossover ini, Gobusters dan Fourze diberi babak pendek mereka dimana untuk menerangkan serba sedikit mengenai jalan cerita movie  ini. Manakala antara perkara penting mengenai movie ini yang membuatkan para penonton agak keliru daripada permulaan movie lagi ialah apabila watak Kamen Rider Decade berkerjasama dengan puak villan (Dai-Shocker) bagi menghapuskan kesemua Super Sentai, dan manakala Gokai Red pula berkerjasama dengan puak villan (Dai-Zangyack) juga untuk turut menumpaskan kesemua generasi Kamen Rider.

 

Akan tetapi "kerjasama" Captain Marvelous tersebut tidak diketahui oleh rakan - rakan lanun Gokaiger yang lain iaitu dalam menumpaskan kesemua Kamen Rider dan ini membuatkan mereka sangsi dan keliru akan tindakan wajar yang patut dilakukan. Boleh dikatakan dari pemulaan sehingga menuju klimaks, jalan cerita agak mendatar-menjunam. Dimana kebanyakkan pergerakkan jalan cerita iaitu di pertengahan plot penceritaan adalah dibawa oleh watak Joe, Hakase (Gokaiger), Kaito (Decade) dan Hina (OOO).

Bagi klimaks movie ini sudah tentu apabila kesemua generai Kamen Rider dan Super Sentai bergabung ditengah padang apabila "misi rahsia" mereka sudah berjaya. Dalam pada itu juga, dapat dilihat dimana para wira Super Sentai dan Kamen Rider berkerjasama dalam menumpaskan puak jahat.



Antara babak yang tidak boleh dilupakan dalam pertarungan epic tersebut adalah bila para Gokaiger bertukar kepada OOO forms dengan menggunakan Os Ranger Key, GOKAI CHANGE!!!



dan dalam pada itu juga; Kamen Rider Blade, Ryuki, Decade mengunakan Gosei-Cards untuk mengaktifkan mode pelindung dalam menewaskan puak jahat;



Kemudiannya, secara tiba - tiba pertukaran plot penceritaan berlaku dimana watak Kaito (Kamen Rider Diend) cuba melaksanakan hasrat puak jahat juga dan peristiwa tersebut dibawa sehingga penamat cerita. Tetapi dalam menuju ke penamat cerita, agak ralat bagi aku, iaitu dari permulaan sehingga klimaks cerita; jalan cerita dibawa oleh watak - watak dari Gokaiger dan Decade, tetapi apabila sampai kepenyudah; Fourze dan Gobusters mengambil alih pertarungan terbesar/akhir.

Baiklah secara keselurahan jalan cerita amat menarik tetapi cara penyampaian agak lemah  Apa yang lemah dimana jalan cerita begitu tertumpu apabila para wira hensin/gokai change (bertukar) kepada rupa wira berbanding ketika di mode manusia biasa. Seterusnya kurangnya penjelasan yang jelas akan apa yang sebenarnya berlaku sebelum konflik permusnahan antara Super Sentai dan Kamen Rider tercetus. Malah agak malang bagi Kamen Rider Meteor (Ryusei) kerana tidak mendapat airtime yang banyak dalam movie crossover ini.

Sebelum terlupa movie crossover ini juga berjaya menduduki di #1 carta box-office movie japan pada minggu pertama ia ditayangkan. Dimaklumkan juga dimana movie ini berjaya mencatat rekod iaitu dalam mengumpulkan jumlah adiwira yang banyak dalam satu movie (banyak stuntman/suit-actor terlibat).

- Sekian

No comments: