Saturday, October 20, 2012

Halcyon


Halcyon (Deluxe Version)
by Ellie Goulding

align box  playcount | info album : -




Tidak dihanyut dengan kemashyuran yang lambat diperolehi beliau di US, dimana lagu "Lights" dari album pertamanya "Bright Light" telah berjaya menduduki tangga #2 carta Billboard Hot 100. Ellie tampil dengan album kedua beliau yang berjudul "Halcyon". Dimana album ini masih menggunakan khidmat "sendirian berhad" dalam menghasilkan kebanyakkan lagu didalam album ini serta beliau juga mengekal identiti sendiri dalam penyampaian lagu. Sebelum bercerita serba sedikit mengenai album ini, mari semak senarai judul lagu untuk album ini.
Tracklist

# Title (E)
1.Don't Say a Word
2.My Blood
3.Anything Could Happen
4.Only You
5.Halcyon
6.Figure 8
7.JOY
8.Radio
9.Hanging On
10.Explosions
11.I Know You Care
12.Atlantis
13.Dead in the Water
14.I Need Your Love (featuring Calvin Harris)

[-/+] Deluxe Edition

15.Lights(Single Version)
16.Ritual
17.Without Your Love
18.Hanging On (featuring Tinie Tempah)
19.The Ending (UK special edition)
29.High for This (UK special edition)
21.Stay Awake (Tesco exclusive)

* bold - 10/10
Album ini tampak banyak menumpukan pada lirik lagunya selain muzik instrument, dimana ini berbeza dengan muzik pop sekarang ini yang begitu "kerap ulang tayang". Kelainan ini dapat dilihat pada hampir kesemua lagu yang terdapat dalam album ini . Seterusnya untuk memperhangatkan kemunculan album ini, promo single dikeluarkan dahulu iaitu cover version dari penyanyi asal Active Child yang berjudul "Hanging On" featuring Tinnie Tempah. Untuk pengetahuan lagu tersebut telah diberi muat turun secara percuma dilaman rasmi SoundCloud-nya. Kesimpulannya boleh dikatakan keseluran lagu didalam album ini termasuk lagu bonus begitu memikat hati.

Cukup dari segi pengenalan album ini (ringkas), mari kita bergerak pula ke keperihal: hasil penjualan album ini diminggu yang pertama. Album Halcyon ini telah berjaya menduduki ditangga #2 di UK Album Chart dan #9 di Billboard 200

https://twitter.com/chartnews/status/258597627405430784

Akibat penjualan muzik/album yang begitu lembab sekarang ini, maka aku tidak hairan kutipan minggu pertama album ini serendah sedemikian. Dimana kebanyakkan dalam tahun ini, penjualan debut album tidak mencecah angka 500k. Kalau ada sekali pun, berkemungkinan artis berkenaan mempunyai fanbase yang kuat (bukan berdasarkan jumlah follower ditwitter mahupun likes difacebook).

Sebelum terlupa, bagi promosi album ini di US/UK/WW, Ellie mengeluarkan single pertama yang berjudul; "Anything Could Happen".

 
can't see embed video? click here

Jika diperhatikan, muzik video adalah begitu berkaitkan dengan lagunya dimana ia mengisahkan pasangan kekasih bercinta terkorban dalam kemalangan jalan raya dan kemudiannya; sepanjang muzik video dipasang anda ditemani dengan nyanyian oleh roh semati (begitulah pemahaman aku) dalam menyampaikan pesanan bahawa "apa sahaja boleh berlaku". Malah video tersebut diselitkan dengan element asap/kabur, sedih dan begitu banyak segi tiga .

Tetapi agak malang untuk lagu ini; kerana hanya berjaya peak di tangga #75 Billboard Hot 100 (setakat ini). Ini mungkin rakyat jelata "disana" masih mengilai "Lights" dan mungkin juga mereka masih lagi mendengar album pertama dan mungkin juga kurangnya promosi dipasaran US. Bagi ditanah air sendiri (UK) sudah tentu lagu ini mendapat posisi lebih baik iaitu #5 UK Single Chart. Kes hidup kena diteruskan, single kedua telah pun dikeluarkan pada 8 oktober lalu dan lagu yang dipilih ialah "I Know You Care".

Jadi itu sahaja dari aku

- Sekian.

No comments: