Sunday, December 16, 2012

Breathless

Bertemu lagi kita didalam entri "drama-terbaru-aku-baru-tengok". Kali ini seperti yang sudah - sudah,  drama pelakon Takei Emi menjadi pilihan lagi iaitu drama tersebut berjudul Iki mo Dekinai Natsu. Untuk pengetahuan, drama ini adalah untuk musin panas dan ketika musim luruh berlaku, baru aku selesai menontonya.


Title: 息もできない夏
Title (romaji): Breathless Summer
Genre: Human/family drama
Episodes: 11
Selain membariskan Takei Emi sebagai pelakon utama, pelakon utama lain adalah Yosuke Eguchi, Yoshino Kimura dan pelakon yang dinantikan untuk membuat debut beliau dalam drama mingguan ialah Kazuki Shimizu (Gokai Green, Gokaiger).

Mengenai kisah penceritaan drama ini boleh dikatakan ianya tidaklah begitu "teruja", dimana kisah utama penceritaan adalah mengenai watak Rei Tanizaki, seorang gadis remaja yang tinggal bersama ibunya dan seorang adik perempuan secara aman damai dan berkerja disebuah kedai pastri. Malah watak Rei ditonjolkan berkemahiran adalah dalam membuat Pai Epal yang sedap.

Tanpa membuang masa, konflik drama ini mula timbul apabila Rei telah ditawarkan untuk menjadi perkerja sepenuh masa dikedai pastri berkenaan selepas 4 tahun berkerja disana. Seperti keperluan untuk menjadi perkerja tetap dimana - mana syarikat atau kerajaam, dokumen diri seperti salinan kad pengenalan dan sebagainya diperlukan dalam memenuhi syarat jawatan yang ditawarkan.

Didalam menguruskan dokumen perkerjaan serta mendapatkan salinan sijil kerakyatan , watak Rei baru tersedar akan dirinya yang tidak memiliki "kad pengenalan" dan yang lebih malang iaitu; ketidak-wujudan nama beliau didalam sistem pendaftaran penduduk/keluarga. dimana ini berlaku selepas Rei melawat pejabat daerah dimana nama beliau tidak terdapat didalam alamat yang dinyatakan .
Difahamkan menerusi drama ini

Dijepun  akibat penduduk yang begitu ramai mereka tidak mempunyai kad pengenalan seperti dimalaysia, sebaliknya lesen memandu dan kad insuran kesihatan menjadi kad pengenalan mereka.

Akibatnya bagi mereka yang tidak mempunyai kad pengenalan, maka secara keseluruhannya mereka tidak boleh berurusan rasmi dengan kerajaan, mendapatkan perkhidmatan kesihatan hospital, pekerjaan, berkahwin, mendapatkan passport dan sebagainya yang memerlukan "kad pengenalan".
Berbalik kepada drama ini. Kisah penceritaan dalam setiap satu episode yang terdiri daripada 11 episode ini;  mamaparkan kesukaran watak Rei dalam mendapatkan "kad pengenalan" dan dalam pada masa yang sama, kisah silam ibu Rei mula terbongkar sedikit demi sedikit dan secara tidak langsung juga menjelaskan sebab yang jelas mengapa nama beliau tidak didaftarkan dalam pendaftaraan keluarga. Akibat daripada itu Rei perlu membukti kewujudan beliau didalam keluarganya iaitu berdasarkan syarat - syarat yang ditetapkan.


Didalam berhadapan kesukaraan tersebut dan satu persatu rahsia silam mula terbongkar, dipaparkan watak Rei mula berbaik dengan watak Ryuichiro Kiyama iaitu perkerja di pejabat daerah (ward office). Dimana watak Ryuichiro Kiyama banyak memberi semangat dan tunjuk ajar kepada Rei dalam membolehkan beliau didaftarkan didalam pendaftaran penduduk/keluarga.

Disamping itu juga, drama ini memaparkan akan kisah hidup watak Ryuichiro Kiyama yang menjadi menjadi ayah "angkat" kepada sebuah keluarga. Dalam pada itu, penceritaan diselitkan akan kisah individu - individu lain yang senasib dengan watak Rei iaitu nama mereka tidak didaftarkan didalam pendaftaraan penduduk/keluarga. Seterusnya identiti watak misteri yang menjadi tanda tanya sepanjang episode mula terbongkar diklimaks episode penceritaan drama ini.

Baiklah, itu sahaja serba sedikit pengenalan drama ini iaitu aku banyak diambil dari kisah di episode pertama dan serba sedikit pengenalan dikisah episode seterusnya, Secara keseluruhan, boleh dikataan pegeraakan jalan cerita adalah begitu lambat dimana dalam menceritakan satu - satu masalah yang timbul dalam membolehkan watak Rei mendaftarkan namanya dalam pendaftaran keluarga seterusnya adakah Rei berjaya memperolehi status perkerja tetap dipastri berkenaan.

Komen ringkas perihal lain - lain secara ber-point :-
  • Agak bosan dengan watak yang diberi kepada Takei Emi, kerana lazimnya watak seorang gadis yang baik/ lemah lembut merupakaan watak yang sering dimainkan beliau didalam drama - drama sebelumnya. Seharusnya diberi peranan watak yang berbeza.
  • Lagu ADELE "Set Fire To The Rain" menjadi lagu pembukaan drama ini. Untuk kali pertama aku setuju dengan pemilihan lagu iaitu lirik lagu seiring dengan jalan cerita. Digambarkan watak Rei Tanizaki yang "membara" dalam kesedihan.
itu sahaja dari aku, kini memantikan drama lain dari Takei Emi dimana ada satu lagi drama baru dan sehingga kini drama tersebut masih lagi berlangsung iaitu judulnya "Tokyo Zenryoku Shoujo"

-Sekian, selamat menonton

No comments: