Saturday, August 6, 2011

Marumo

Haa agak lama rasanya tidak menulis, rindu pula kan dan akibat daripada itu rasanya nak menulis dengan kadar yang panjang, boleh?

Baiklah akibat rezeki akaun premium yang diberi, lalu aku berjaya memuat-turun jdrama baru yang ditayangkan pada musim bunga lalu, tahun 2011. Dimana judulnya ialah : Marumo no Okite atau dalam bahasa melayu yang diberi nama "Peraturan Marumo"

Title: Marumo no Okite (マルモのおきて)
Episodes: 11
Genre: Family
Ini sebenarnya kali pertama agaknya aku menonton Jdrama bertemakan kekeluargaan, ini kerana sudah terlalu banyak drama - drama bertemakan jenayah, penyiasatan dan mesteri untuk tahun ini lalu aku perlu beralih arah.

Baiklah mengenai jalan cerita drama ini, ianya simple/ringkas tidak memening kepala dimana menceritakan kisah watak Takagi Mamoru yang dilakonkan oleh Abe Sadao; berkerja di sebuah syarikat pembuat alatan tulis dalam menjaga dua orang budak kembar yang kematian ibu bapa. Tujuan Marumo menjada dua beradik kembar ini kerana tidak sanggup melihat dua beradik kembar tersebut dipisahkan oleh pak cik dan mak cik mereka. Walaupun jalan cerita mungkin ringkas tetapi mesej yang cuba disampai mungkin besar dimana "Adakah digelarkan keluarga apabila mempunyai pertalian darah sahaja?", hmm lebih kurang begitulah.

Watak kanak - kanak kembar lelaki dan perempuan dipegang oleh Ashida Mana (Kaoru) dan Suzuki Fuku (Tomoki). Disini pujian harus diberi kepada mereka berdua kerana walaupun usia masih rendah tetapi lakonan mereka begitu menarik perhatian sekali terutama pelakon Ashida yang memegang watak sebagai seorang kakak yang matang dalam menjaga adik kembarnya yang manja. Tidak lupa juga akan watak seekor anjing yang jinak didalam drama ini yang diberi nama Mook dan anjing tersebut boleh berkata - kata (agak wtfish juga pada mulanya).

Baik, kita teruskan mengenai kekembangan kisah penceritaan drama ini pula, setiap episode tidak begitu ber-rantai kisahnya dimana setiap satu episode mempunyai kisah - kisah yang berlainan yang cuba ditonjolkan iaitu seperti menceritakan kisah Marumo dalam mengenal erti menjadi seorang bapa/ibu/penjaga dan pada masa yang sama, memahami perasaan dan fikiran budak - budak tersebut. Malah ia menceritakan juga kerisauan kanak - kanak tersebut sekiranya Marumo tidak sanggup lagi menjaga mereka. Tetapi ketika dipenghujung episode drama ini terdapat babak yang begitu menyentuh perasaan dan terdapat perkara yang sangat tidak disangka (alangkah bagus jikalau anda pergi tengok). Haa! sebelum terlupa apa yang dikatakan Okite atau dalam bahasa melayu iaitu "peraturan" dalam tajuk drama ini ialah; peraturan yang ditulis oleh Marumo disetiap penghujung episode dimana untuk dijadikan panduan untuk kanak - kanak ini dalam menjalani hidup mereka bersama sebagai KELUARGA.

Dalam pada itu juga, drama ini memaparkan bagaimana budaya kerja jepun yang begitu mengambil berat tentang aduan pelanggan mereka: ini dapat dilihat ketika Marumo pergi berjumpa dan memohon sangat- sangat maaf kepada pelanggan/pengadu yang membeli pen buatan syarikat mereka tidak mempunyai dakwat sedangkan baru sahaja dibeli (kalau disini sudah tentu beli yang lain). Malah satu teladan lain yang baik didalam siri ini, sekiranya terdengar anjing bercakap atau masalah lain yang sewaktu dengannya, sewajarnya berjumpa dengan pakar untuk berbincang masalah tersebut dan bukannya menjadi trauma tak tentu hala memikirkan hal yang bukan - bukan.

Sepekara lagi yang menarik mengenai drama ini ialah lagu kanak - kanak yang didengarkan pada paparan kredit/penamat drama ini iaitu lagu "Maru Maru Mori Mori! (マル・マル・モリ・モリ!) " dimana lagu ini dinyanyikan oleh pelakon kanak - kanak drama ini sendiri. mari lihat

can't see embed video? click here

Lagu ini tidak terdapat didalam keluaran rasmi runyut bunyi drama Marumo no Okite tetapi dikeluarkan single khas untuk dua kanak - kanak ini. Sedap juga lagu kanak- kanak jepun ini siap disertakan tarian lagi.

[-/+] Lihat Lirik Lagu Disini
Maru maru mori mori minna taberuyo
Maru maru mori mori We’re gonna eat everything
Tsuru tsuru teka teka ashitamo hareru kana?
Tsuru tsuru teka teka Will it be clear again tomorrow?
Wasuremon sunnayo (Mook talking)
Don’t’ leave anything behind.
Ookiku nattara osora ni koe ga todoku kana?
When I grow up, will my voice reach the sky?
Itsu ma de demo issho dayo
We’ll always be together.
Maru maru mori mori minna taberuyo
Maru maru mori mori We’re gonna eat everything
Tsuru tsuru teka teka ashitamo hareru kana?
Tsuru tsuru teka teka Will it be clear again tomorrow?
Kanashikute naiteita hitori aruku kaerimichi
I was so sad, I walked alone crying on the way home
Konna toki honwaka na
At times like this, the warm and comfortable
Minna ni aitai na
everyone, I want to see
Maru maru mori mori Omajinai dayo
Maru maru mori mori It’s a magical spell
Tsuru tsuru teka teka Nikkori egao
Tsuru tsuru teka teka A sweet smile
Ichi ni no san shi de goma shio-san
1, 2, 3, 4 and goma-shio-san
Takusan dato oishii ne
It tastes good when you eat with many people
Maru maru mori mori Puka puka ofuro
Maru maru mori mori Floating in the bath
Tsuru tsuru pika pika Goshi goshi burashi
Tsuru tsuru pika pika Scrubbing brush
Mina-san gunnai mata ashita
Good night, everyone, see you tomorrow
Asagohan wa nandeshone?
I wonder what’s for breakfast?
Onaka dashite neruna yo (Mook talking)
Cover you tummy when you sleep
Yoku dekimashita (Mook talking)
Good job

dan aku sudah menyahut cabaran dimana tidak sering menonton Jdrama komedi sahaja, baiklah sila tunggu review jdrama yang lain pada masa akan datang pula.

-Sekian

kredit - dramawiki & d-addicts

No comments: