Wednesday, March 16, 2011

Doraemon

Tentu ramai yang mengenali mahluk dari zaman hadapan yang berbentuk seperti kucing dan berwarna biru malah mempunyai poket ajaib yang mengeluarkan peralatan moden..kan?


Baiklah sedikit pengenalan, watak doraemon mula memasuki Malaysia pada tahun 1987 dimana disiarkan di kaca television RTM seterusnya dipasarkan pada keluaran manga* pada tahun 1990 dan kini masih lagi ditayangkan di saluran tv malaysia iaitu saluran NTV7. Kehebatan doraemon masih kekal kerana sehingga kini kerana manusia ingin memiliki robot seperti doraemon yang dapat membantu dalam kesusahan. Bagi mereka yang biasa/selalu menonton anime ini, sudah pasti sudah mengetahui akan permulaan ceritanya, samada :
  1. Nobita balik rumah menangis dibuli giant
  2. Nobita mencemburi senyu
  3. Nobita ingin membantu sizuka
  4. Mama/Papa Nobita ada masalah
akan tetapi adakah itu membuatkan penonton (dewasa) bosan? bagi saya itu TIDAK, itu bukan menjadi isu kerana disini penonton sewajarnya ada perasan ingin tahu akan peralatan canggih yang dikeluarkan dari poket doraemon yang mempunyai fungsi menarik seterusnya menyelesaikan masalah.

OK sudah penat buat pengenalan mari kita semak movie Doraemon yang wujud tetapi tidak lah membuat pengenalan mengenai semua movie Doraemon, hanya sebilangan sahaja. Dari pandangan aku, sesetengah element dalam movie Doraemon adalah "kitar semula" kerana kebanyakkan watak tambahan/latar belakang/ jalan cerita adalah hampir sama, yang membezakannya hanyalah tajuk cerita. Hanya sebilangan movie sahaja yang betul - betul menarik. Baiklah dengan itu aku menyenaraikan movie yang menarik bagi aku walaupun sudah banyak movie yang ditonton, tidak kira samada yang dimuat turun atau ditonton di kaca television. Mari semak :-

Pertama, Doraemon : The Robot Army | [ info ]
Mengisahkan nobita terjumpa "bola bowling" yang membawakan penemuan sebuah robot gergasi. Tanpa disedari robot gergasi tersebut milik pihak musuh yang ingin memusnahkan bumi

Kedua, Doraemon : Kingdom of Clouds | [ info ]
Mengisahkan Nobita ingin membina negaranya sendiri diatas awan tanpa disedari terdapat kaum lain diatas awan yang hendak memusnahkan bumi akibat tindak tanduk penduduk bumi.

Ketiga, Doraemon : Great Advenure into the Underworld |[ info ]
Nobita ingin mempelajari ilmu ghaib lalu doraemon menukar dunia moden ke dunia ghaib, tetapi malangnya munculnya Raja Syaitan ingin menawan bumi.


Ke-4, Doraemon : Tin-Plate Labyrinth [ info ]
Keinginan nobita untuk bercuti telah membawa nobita dan rakan - rakan kesatu tempat (hotel?) yang misteri. Dimana "hotel" tersebut mempunyai rangkaian yang mengelirukan.

Ke-5, Doraemon : the Wind Wizard [ info ]
Kisah bermula apabila suneo terjumpa Wind Wizard (baik) dibumi dan kemudian doraemon membawa wind wizard tersebut mengembara ke kampung angin dan bermulalah pengembaraan~


Manakala berikut pula adalah senarai movie - movie Doraemon yang tidak mempunyai kesempatan untuk menonton atau dengan lebih tepat subtitles movie tersebut sukar untuk dijumpai :-

Doraemon: The Record of Nobita: Spaceblazer
Doraemon: Nobita and the Haunts of Evil

[-/+] Lihat Disini
Doraemon: Nobita and the Castle of the Undersea Devil
Doraemon: Nobita's Little Star Wars
Doraemon: Nobita and the Knights of Dinosaurs
Doraemon: Nobita and Galactic Express
Doraemon: Nobita's Genesis Diary

Doraemon: Nobita's Adventure in Clockwork City
Doraemon: Nobita's South Sea Adventure
Doraemon: Nobita Drifts in the Universe
Doraemon: Nobita and the Legend of the Sun King

Akan tetapi apabila sudah banyak movie dikeluarkan dan penonton sudah selesa dengan style/ lukisan animasi kenapa produksi tiba - tiba berubah? akibat daripada itu lukisan animasi juga berubah, dimana animasi kini nampak seperti anime lama walaupun movie keluaran terkini nampak lebih 3D (tiga demensi).

[-/+] Lihat Perbezaan Disini


(1) animasi tahun 1986 dan (2) animasi tahun 2010

Untuk pengetahuan pembaca, movie Doraemon ditayangkan pada setiap tahun bermula pada tahun 1980 sehingga kini. Sudah menjadi kebiasaan setiap movie doraemon mempunyai pengajaran kepada penontonnya, sebagai contoh: masalah pencemaran yang ditonjolkan dalam movie Doraemon Negara Awan. Sepekara lagi yang menarik perhatian, setiap watak manusia atau alien malah binatang yang dikenali/dijumpai di sesuatu tempat/planet akan secara automatik menjadi kawan baik nobita tidak kira lelaki atau perempuan (kalau perempuan mesti jatuh hati). Sebelum terlupa, dimana watak Daisuke? kerana jika diwujudkan watak beliau didalam movie ternyata lebih menarik.

Malah kebanyakkan (bukan semua) keluaran movie terbaru Doraemon adalah remake movie - movie yang sebelumnya, seperti movie untuk tahun 2011 (akan datang) adalah pembikinan semula movie doraemon bertajuk Tentera Robot. Disini bertanya : Adakah jalan cerita juga berubah? seperti yang sebelumnya. Sebagai contoh :-
Cerita movie Doraemon bagi tahun 2007 iaitu New Great Adventure into the Underworld – The Seven Magic Users [ disini ] telah diubah jalan cerita/ karekter/ peralatan doreaemon dan cara menupas musuh, dimana banyak perbezaan dengan Movie Doraemon yang asal iaitu pada tahun 1984; Great Advenure into the Underworld [ disini ].

Perubahan ketara yang dilakukan ialah pengembaran sewaktu menunju ke dunia syaitan adalah lebih cepat berbanding movie asal. Malah movie baru ini lebih menceritakan atau tertumpu kepada kisah Miyoko.
Walau-apa-pun terjadi, saya akan menanti movie Doraemon yang terbaru dan sepekara lagi untuk pengetahuan pembaca : saya tak kisah jikalau saya ini terlebih budak, biarkanlah

- Sekian-

kredit - laman ini & wikipedia

No comments: